Kryteria oceny
Menu
Rok szkolny 2020-2021
Warunki i sposób oceniania, klasyfikowania uczniów
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowania oceny.
- Ocenianie ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszej pracy;
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów);
- ustalenie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych, według skali i w formach przyjętych w Centrum,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- ustalenie rocznych ocen klasyfikacyjnych.
- Uczniowie w trakcie nauki otrzymują oceny:
- bieżące,
- klasyfikacyjne (śródrocznie i roczne oraz końcowe).
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów – odpowiedni wpis w dzienniku i zeszycie zajęć praktycznych.
- Uczniowie oceniani są z uwzględnieniem charakteru zajęć. Ocena może być wynikiem realizacji: zajęć, zadań, ćwiczeń, projektów, innych form kształcenia, aktywności i pracy w zespole.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Na prośbę ucznia lub jego rodzica (prawnego opiekuna) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, uwzględniając przy tym stanowisko szkoły macierzystej oraz przedłożone stosowne orzeczenia.
- Ocenianie bieżące z zajęć ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć by uzyskiwać lepsze wyniki.
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć oraz ustaleniu śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z tych zajęć.
- Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach uzgodnionych ze szkołą macierzystą uczniów
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej.
- Przed zakończeniem klasyfikacji śródrocznej oraz rocznej uczniów w CKP, szkoła ucznia powinna być poinformowana o zagrożeniu nieklasyfikowaniem lub oceną niedostateczną ucznia w terminie przez nią ustalonym. Uczniowie informowani są o proponowanych ocenach klasyfikacyjnych co najmniej na tydzień przed ostatecznym terminem wystawiania ocen.
- Kryteria ocen z zajęć edukacyjnych:
- Przy ocenianiu uczniów i słuchaczy na zajęciach w Centrum pod uwagę będą brane następujące kryteria:
- przestrzeganie przepisów BHP na stanowisku pracy,
- znajomość zagadnień stanowiących podbudowę teoretyczna do realizacji zadania praktycznego,
- planowanie zadania,
- organizacja pracy,
- dobór technologii wykonania zadania,
- realizacja zadania praktycznego,
- prezentowanie efektów wykonanego zadania,
- wiadomości i umiejętności nabywane przez uczniów/słuchaczy na zajęciach określone programem nauczania dla danego zawodu,
- poszanowanie mienia Centrum, narzędzi, urządzeń, produktów.
- Oceny bieżące, zwane też cząstkowymi, oraz śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne ustala sie według następującej skali:
- stopień celujący – 6 (cel.)
- stopień bardzo dobry – 5 (bdb.)
- stopień dobry – 4 (db.)
- stopień dostateczny – 3 (dst.)
- stopień dopuszczający – 2 (dop.)
- stopień niedostateczny – 1 (ndst.)
- Ustala się następujące, ogólne kryteria stopni z zajęć edukacyjnych:
- Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń /słuchacz, który:
- nie przestrzega przepisów BHP podczas wykonywania powierzonego zadania i nie reaguje na uwagi nauczyciela w tym zakresie.
- nie potrafi zaplanować czynności związanych z wykonywanym zadaniem przy stałej pomocy nauczyciela,
- nie potrafi wyposażyć stanowisko pracy w niezbędne materiały i narzędzia do wykonania zadania, przy stałej pomocy nauczyciela,
- nie wykonuje zaplanowanych czynności przy stałej pomocy nauczyciela,
- nie potrafi zaprezentował efektów swojej pracy nawet przy pomocy nauczyciela,
- nie potrafi formułować wniosków,
- nie zna konstrukcji i działania narzędzia pracy, urządzeń oraz przyrządów pomiarowych i nie umie posługiwać sie nimi,
- niechętnie pracuje w grupie i wykazuje niechęć do uporządkowania stanowiska pracy.
- Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń /słuchacz, który:
- przestrzega przepisów BHP podczas wykonywania powierzonego zadania,
- potrafi zaplanować czynności związane z wykonywanym zadaniem przy stałej pomocy nauczyciela,
- potrafi wyposażyć stanowisko pracy w niezbędne materiały i narzędzia do wykonania zadania, przy stałej pomocy nauczyciela,
- wykonuje zaplanowane czynności przy stałej pomocy nauczyciela,
- nie potrafi zaprezentować efektów swojej pracy nawet przy pomocy nauczyciela,
- nie potrafi formułować wniosków.
- Stopień dostateczny otrzymuje uczeń /słuchacz, który:
- przestrzega przepisów BHP podczas wykonywania powierzonego zadania,
- potrafi zaplanować czynności związane z wykonywanym zadaniem przy częstej pomocy nauczyciela,
- potrafi wyposażyć stanowisko pracy w niezbędne materiały i narzędzia do wykonania zadania, przy częstej pomocy nauczyciela,
- wykonuje zaplanowane czynności przy częstej pomocy nauczyciela,
- potrafi zaprezentować efekty swojej pracy przy pomocy nauczyciela,
- ma trudności z formułowaniem wniosków,
- Stopień dobry otrzymuje uczeń /słuchacz, który:
- Przestrzega przepisów BHP podczas wykonywania powierzonego zadania,
- potrafi zaplanować czynności związane z wykonywanym zadaniem przy niewielkiej pomocy nauczyciela,
- potrafi wyposażyć stanowisko pracy w niezbedne materiały i narzędzia do wykonania zadania, przy niewielkiej pomocy nauczyciela,
- wykonuje zaplanowane czynności przy niewielkiej pomocy nauczyciela,
- potrafi zaprezentować efekty swojej pracy oraz poprawnie analizuje realizacje zadania i wyciąga wnioski, z niewielka pomocą nauczyciela.
- Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń /słuchacz, który:
- Przestrzega przepisów BHP podczas wykonywania powierzonego zadania,
- potrafi samodzielnie zaplanować czynności związane z wykonywanym zadaniem,
- potrafi samodzielnie wyposażyć stanowisko pracy w niezbędne materiały i narzędzia do wykonania zadania,
- wykonuje samodzielnie zaplanowane czynności,
- potrafi zaprezentować efekty swojej pracy. Poprawnie analizuje realizacje zadania i trafnie wyciąga wnioski.
- Stopnie celujący otrzymuje uczeń /słuchacz, który:
- przestrzega przepisów BHP podczas wykonywania powierzonego zadania,
- planuje nietypowe rozwiązanie powierzonego zadania,
- potrafi wzorowo wyposażyć stanowisko pracy w niezbędne materiały i narzędzia do wykonania zadania,
- wykonuje samodzielnie zaplanowane czynności i wzorowo przestrzega realizacji procesu technologicznego,
- potrafi zaprezentować efekty swojej pracy. Poprawnie analizuje realizacje zadania i trafnie wyciąga wnioski.
- Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń /słuchacz, który:
- Szczegółowe zasady dotyczące kryteriów oceniania formułują nauczyciele w ramach zespołów przedmiotowych i przekazują je Dyrekcji CKP przed rozpoczęciem roku szkolnego. Ustalone zasady stanowią Przedmiotowe Systemy Oceniania uwzględniające specyfikę kształcenia zawodowego.
- Przy ocenianiu uczniów i słuchaczy na zajęciach w Centrum pod uwagę będą brane następujące kryteria:
- Uczeń ma obowiązek systematycznie uczęszczać na zajęcia edukacyjne w CKP, przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć.
- Uczeń, który opuścił zajęcia zobowiązany jest do uzupełnienia wiadomości i umiejętności z danego materiału. Sprawdzenie wiadomości i umiejętności powinno odbyć się w terminie ustalonym przez nauczyciela na danym dziale. W przypadku niestawienia się ucznia w ustalonym terminie i niezaliczenie materiału z powodów nieusprawiedliwionych, w klasyfikacji śródrocznej lub rocznej brakującą ocenę cząstkową traktuje się jak ocenę niedostateczną.
- Niezaliczenie materiału w terminie wyznaczonym przez nauczyciela z przyczyn usprawiedliwionych uprawnia nauczyciela i ucznia do przeprowadzenia zaliczenia w kolejnym możliwym terminie. W przypadku nieprzystąpienia do zaliczenia brakującą ocenę cząstkową traktuje się jak ocenę niedostateczną.
- Uczeń przedstawia nauczycielowi prowadzącemu zajęcia wiarygodne pisemne usprawiedliwienie uzasadnionej nieobecności na zajęciach w pierwszym dniu obecności w CKP po absencji. Pisemne usprawiedliwienie nieobecności uczeń przedstawia w formie zaświadczenia lekarskiego, oświadczenia rodziców lub oświadczenia napisanego przez siebie – w przypadku ucznia pełnoletniego.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na realizację tych zajęć w CKP.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców Rada Pedagogiczna, macierzystej szkoły ucznia, może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał negatywną klasyfikacyjną ocenę z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu – po zakończeniu tych zajęć, nie później jednak niż do końca lutego.
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić w terminie do dwóch dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zastrzeżenia do dyrektora CKP, jeżeli uznają, ze roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor CKP powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć.
- Egzamin poprawkowy, egzamin klasyfikacyjny oraz sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń (doświadczeń), ma formę zadań praktycznych.